Hallo iedereen,

Ik zit zelf in mijn examen tijd en aangezien ze maandag beginnen leek het mij leuk om de laatste examen tips te geven!




Zorg dat je alles klaar hebt voordat je examen begint, zodat je je daar geen zorgen om hoeft te maken


Neem de hele week dezelfde tas mee en stop daar alles in wat je nodig zou kunnen hebben
Als je de hele week dezelfde tas meeneemt en daar alles in doet wat je zou kunnen nodig hebben bij je examen, hoef je je daar niet druk om te maken, voordat je examen begint.

Wat zou je kunnen nodig hebben:
  • pen
  • reserve pennen
  • potlood
  • puntenslijper
  • gum
  • geo-driehoek
  • passer
  • marker
  • binas (als je die niet van school krijgt)
  • woordenboek: vreemde taal - nederlands (als je die niet van school krijgt)
  • woordenboek: nederlands - vreemde taal (als je die niet van school krijgt)
  • bosatlas (als je die niet van school krijgt)
  • grafische rekenmachine
  • gewone rekenmachine
  • eten
  • drinken
  • zakdoekjes (hoe vervelend als de de hele tijd iemand hoort snotteren onder je toets, dus wees het zelf ook niet)
  • reserve batterijen voor je grafische rekenmachine
  • speciaal voor de meiden: haar elastiekjes en knipjes

Even wat handige dingen over eten tijdens examens:
  • bananen helpen tegen zenuwen
  • chocola helpt tegen examenstress
  • vis stimuleert je hersenen
  • thee ontspant
  • kauwgom en pepermunt zijn goed voor de concentratie
Verder heb ik hier nog 2 linkjes met handige informatie. Klik hier en hier

Leg kleren klaar voor de hele periode dat je examens hebt
Nou bedoel ik natuurlijk niet dat je de hele tijd dezelfde kleren aan moet, maar je kan op buienradar kijken wat voor weer het wordt, pak zoveel kledinghangers als dat je dagen hebt en hang op elke kledinghanger wat je voor die dag aan wilt doen. Dit kan je natuurlijk ook de dag van tevoren doen, maar wil je echt zeker zijn, doe het dan voor de hele periode.

Doe natuurlijk ook niet te moeilijke kleding aan. Als je heel gemakkelijk wil, ga je in een joggingbroek, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet wil. Kom niet met korte rokjes of moeilijk zittende kleding aan, maar kies voor iets simpels met niet teveel accessoires.

TIP: draag geen schoenen met een hak, klein of groot, hoe irritant is het als iemand door de zaal loopt te klakken en jij bent nog een examen aan het maken!

Werk in laagjes. Zo kan je als je het warm of koud hebt iets aan of uit trekken. Het lijkt mij super vervelend als je een examen zit te maken, terwijl je aan het bevriezen bent of je keihard zit te zweten.


Voor je examens

Overal waar ik heb gekeken staat: ga niet nog alles leren voordat je examen begint. Ik ben zo iemand die dat absoluut wel doet, gewoon om zeker te zijn dat ik niks ben vergeten. Denk dan wel na hoe je leert. Ik zou het globaal overkijken en de belangrijkste dingen nog een keer doornemen.

Rust goed uit
En natuurlijk, rust goed uit voordat je naar een examen gaat. Tot 3 uur nog zitten blokken heeft geen zin, want je hersenen nemen dan echt geen stof meer op en de volgende dag heb je er alleen maar een nadeel van.

Weet hoe je je examen gaat aanpakken
Wel kan je van tevoren bedenken hoe je je examen gaat aanpakken. Ga je eerst alles doorlezen, of maak je eerst de vragen die je zeker weet, blader je eerst het hele examen door zodat je weet hoe het eruit ziet of begin je gewoon bij het begin. Handig om te weten en dat hoef je dan niet meer te bedenken als het examen voor je neus ligt.


Tijdens je examens

Ga ruim op tijd heen
Beter te vroeg dan te laat lijkt mij toch. 

TIP: ga niet zo vroeg heen dat je nog hele gesprekken kan voeren met iedereen. Dit kan je opfokken als je bijvoorbeeld nog dingen gaat herhalen en je denkt: 'shit dit weet ik niet meer, of hoe was dat ook alweer' en dan wordt je alleen maar zenuwachtiger.

Leg alles van tevoren op je tafel
Dit klinkt misschien heel dom, maar zo weet je dat je alles hebt. Ik zou een grote etui meenemen en die gewoon op mijn tafel leggen, dan weet ik dat ik alles bij de hand heb.

Niet stressen als er al mensen weglopen
Iedereen is anders. De ene leest snel, de ander maakt de vragen snel en misschien ben jij er wel wat slomer in. Hou gewoon de tijd in de gaten hoelang je voor het examen hebt en zolang jij dan nog tijd genoeg hebt, hoef je niet te stressen.

TIP: doe een horloge om. Waarschijnlijk is er ook wel een klok op de plek waar jij je examen maakt, maar ik vind het altijd ook fijn om zelf een horloge te hebben, just in case.



0 reacties: