Iedereen die make-up gebruikt is er een keer mee begonnen. Maar wat is handig om te kopen als je make-up begint? Wanneer weet je of iets goed is? Ik weet niet of ik overal antwoord op kan geven, maar ik ga mijn best doen. Ik ga vertellen welke producten je volgens mij het beste als eerste kan kopen en een aantal tips.



Er zijn een aantal redenen om te beginnen met make-up. Ik denk dat de 2 voornaamste zijn: Je vindt het mooi of je hebt iets wat je graag wilt verbergen bijvoorbeeld een onzuivere huid.

Je vindt make-up mooi

Als je make-up mooi vindt, kan ik het beste als eerste mascara aanraden. Mascara maakt je look altijd af. Je ogen lijken meer open en je wimpers lijken er langer door. Het valt niet direct heel erg op, maar het geeft wel een mooi effect. Als je net zoals mij nogal een kluns bent raad ik je een waterproof mascara aan, die blijft langer en beter zitten. Een goede waterproof mascara vind ik de Essence all eyes on me mascara. Wil je nou hele mooie volumineuze en lange wimpers raad ik van NYC de big bold mascara aan.


Je hebt last van rode plekjes, puistjes of andere nare dingen

Elk meisje krijgt het in haar puberteit: rode plekjes, puistjes, onzuiverheden. Dat maakt het allemaal niet makkelijk. Om dit te verbergen heb je een goede basis nodig. Bij een goede basis horen vooral: primer, foundation, coverstick en een poeder. Als eerste de primer.
Een primer zorgt ervoor dat je make-up langer op een dag blijft zitten. Zelf heb ik heel snel dat mijn make-up eraf gaat en daarom is een primer voor mij een must have. Als jij hier niet zoveel last van hebt, hoef je het niet aan te schaffen. Zelf heb ik 2 primers geprobeerd die ik heel prettig vindt: de primer van NYC en de primer van etos.
Over foundation kan je wel helemaal apart nog een blogpost schrijven. Er zijn zoveel dingen waar je op kan letten. Natuurlijk als eerste is de kleur belangrijk. Ik heb zelf een hele moeilijke huidskleur waar moeilijk een foundation kleur bij is te vinden. Voor mensen met een lichte kleur kan ik van Catrice eigenlijk alle foundations aanraden. Deze zijn de lichtste die ik kan vinden die niet te duur zijn. Check de foundation kleur wel altijd. Probeer de kleur uit op je hand, lijkt de kleur goed? Houd je hand dan ook altijd nog even bij je gezicht en hals om te kijken of die daar ook bij match. Het kan heel lang duren voordat je een goede foundation hebt gevonden die bij jou huidskleur past. Maar dat is het wel waard, want ik denk niet dat je met een te donkere foundation op wil lopen.
Een coverstick is wat makkelijker. Het belangrijkste daarbij is dat die goed dekken, vooral als je er puistjes mee wil camoufleren. Er zijn best veel die ik kan aanraden. NYC heeft een goede coverstick, die ook licht is. Ook zijn er goede verhalen over de concealer van catrice, zelf heb ik die nog nooit gebruikt, maar vast ook een aanrader.
Als laatste een poeder. Een poeder is ook niet zo moeilijk maar wel belangrijk. Het zorgt ervoor dat je foundation matt wordt (meestal), waardoor je het minder ziet zitten op je gezicht en zorgt er ook voor dat je foundation nog wat langer blijft zitten. Ik raad de all about matt poeder van Essence aan. Deze is wit (transparant) en kan daardoor iedereen gebruiken.

Een stapje verder met je ooglook

Wil je iets meer dan een basis voor op je gezicht en mascara op kan je ook nog oogschaduw en eyeliner gebruiken. Als eerste kan je het beste voor een eyeliner gaan.
Een eyeliner aanbrengen is wel het moeilijkst, maar het geeft wel een mooi effect. Ik kan je het beste aanraden om te beginnen met een eyelinerpen te beginnen, want dat brengt het makkelijkste aan. Hiervoor raad ik de eyelinerpen van Miss Sporty aan. Wil je zien hoe ik mijn eyeliner aanbreng? Klik dan hier. Je kan ook gewoon een lijntje zetten zonder een wing eraan, dan is het effect al groter dan zonder eyeliner.
Dan oogschaduw. Bij oogschaduw heb je ook een goede oogschaduwbasis nodig zodat de oogschaduw goed blijft zitten, hiervoor raad ik de I <3 stage oogschaduwbasis van Essence aan. Voor oogschaduw heb ik een aantal dingen die handig zijn om aan te schaffen. Wil je het zo goedkoop mogelijk raad ik of van Essence 05 to die for quattro aan of het absolute nude palette van Catrice aan. Deze palettes zijn met bruintinten en kan je heel makkelijk dagelijkse looks mee maken. Heb je nou wat meer te besteden raad ik een Sleek palette aan. Sleek is onder anderen in de shop van MissLipgloss en hier te koop. Sleek is een hele goede kwaliteit voor een goede prijs. Zelf heb ik van Sleek het au natural palette en het storm palette. Beide zijn aanraders. Met deze palettes kan je zowel een subtiele look maken als een donkere look.

Een stapje verder met je gezicht

Natuurlijk kan je je gezicht ook nog extra opmaken met: blush, highlighter en bronzer. Bij blush en bronzer is het vooral belangrijk dat je niet een te donkere kleur gebruikt dat het lijkt alsof je een pop bent. Blush, highlighter en bronzer zijn bij elk merk wel te krijgen. Ook kan je een concealer gebruiken voor onder je ogen. Een coverstick kan je hier ook voor gebruiken maar meestal geeft een concealer een mooier effect. De stay all day concealer van Essence is een goede aanrader.

Je lippen

Natuurlijk kan je je lippen natuurlijk ook een kleurtje geven, maar dat is heel persoonlijk welke kleur en welk product jij fijn vindt. Daarom ga ik daar geen mening over geven. Je hebt zoveel keus in kleuren en producten dat ik daar niet uit kan zeggen welk product je moet gebruiken. Wel kan ik mijn favorieten vertellen. Dat zijn de essence lippenstiften, de NYC lipstain en de NYC appelicious lippenbalsem.

Kwasten

Bij bijna alles heb je ook kwasten nodig. Goedkope goede kwasten vinden is heel moeilijk en ook niet altijd even verstandig. Lang niet alle budget kwasten zijn zo goed. Ik zal proberen op te noemen welke kwasten ik goed weet die budget zijn. Voor foundation is de foundation kwast van hema heel goed. Voor poeder is ook de poeder kwast van hema heel goed. Om oogschaduw aan te brengen heeft de ELF 1 euro lijn hele goede kwasten. Voor blush, highlighter en bronzer ken ik eigenlijk geen goede goedkope kwasten. Wil je nou voor wat betere kwaliteit goede kwasten kopen, kan ik een kwastenset aanraden. Zoeva heeft goede kwastensets die goed geprijsd zijn. Ook Real Techniques heeft goede kwasten, die na verhouding redelijk goedkoop zijn.

Samenvatting

Basis: primer, foundation, coverstick, poeder en mascara. 8
Een stapje verder: eyeliner, oogschaduw, blush, highlighter, bronzer en concealer.
Kwasten om de producten aan te brengen.

Budget merken met make-up:
  1. Essence
  2. Catrice
  3. NYC
  4. Miss Sporty
  5. Etos
  6. Hema
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Als ik nog iets vergeten ben of jij nog andere aanraders hebt, noem ze vooral. En heb je nog vragen voor mij, vraag het gerust! Veel plezier met alle make-up!

Liefs Leanne

0 reacties: